Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

čtvrtek 13. listopadu 2014

Dějepis pro "Husákovy děti" a mladší (3)


Volně, na občanku a bez viz,a  cestovat před rokem 1989 se soukromě prakticky dalo jen do některých "socialistických" států, mimo SSSR a Jugoslávii. Nejvíce se cestovalo do Východního Německa a Maďarska. Jjezdilo se tam hlavně za nákupy zboží. V NDR bylo možné nakoupit zboží tamní produkce, které mělo dobrou kvalitu a bylo o něco levnější než podobné u nás, v Maďarsku bylo možné koupit některé zboží ze Západu.
Moskvič
 Největším problémem byl přejezd hranic. Celníci byli schopni rozebrat celý autobus, jestli někdo nemá u sebe víc než 300 korun. Prohlídka zavazadel a kapes byla běžná věc. Každá maličkost, kterou při cestě ven měl člověk u sebe, musela být napsaná v celním prohlášení a při cestě domů ji musel cestující mít. Rovněž všechno nakoupené a přivážené zboží muselo být v celním prohlášení.

Do Jugoslávie a kapitalistických států se jezdilo s cestovními kancelářemi, soukromě jen po obdržení deviz od Státní banky, což pro bylo prakticky jen pro komunisty a aktivní spolupracovníky komunistického režimu. Cestovních kanceláři bylo pár (Čedok, Rekrea, CKM) a zájezdy byly silně předražené. Cena týdenního zájezdu do Vídně a Dolních Rakous vyšla na 8.000 až 10.000 korun. Do SSSR  byly pořádány vlastně jen podnikové zájezdy, z větší části hrazené ROH.

Mimo celní byla i pasová kontrola, kterou prováděly orgány ministerstva vnitra, včetně Pohraniční stráže.  Právě pohraniční stráž už mnoho kilometrů před hraničním přechodem pozorovala lidi přijíždějící a přicházející k hraničnímu přechodu a dávala hlášení kontrolním hlídkám.  Vlakové kontroly začínaly 30 a více kilometrů před státní hranicí se Západním Německem a Rakouskem. Zapomenutí občanky se rovnalo téměř jistému zadržení, odvedení do kasáren pohraniční stráže a mnohahodinové (12 hodin a více) čekání, až příslušný důstojník telefonicky v evidenci obyvatel zjistí a ověří totožnost. V blízkosti státní hranice byl každý neznámý člověk podezřelý. Mít u sebe fotoaparát bylo stejné provinění jako nemít občanský průkaz.

Cizinců moc nepřijíždělo, ti mířili buď do Prahy nebo Karlových Varů. Přesto jejich zásluhou  zde vznikla sorta vexláků, kteří od nich kupovali zahraniční měnu, kterou buď s velkým ziskem prodávali lidem, kteří chtěli jet do zahraničí, ale hlavně měnili za tuzexové bony, za které se v prodejnách Tuzex (podnik zahraničního obchodu) dalo koupit západní zboží. Tyto prodejny byly pouze v Praze, Karlových Varech, Bratislavě a Brně, postupně byly otvírány i v dalších  krajských městech. 1 tuzexová poukázka (bon) se na černém trhu obyčejně prodávala za 5 korun.

Nákup automobilu byl pro mnoho lidí, zásluhou panikářů a prospěchářů, nepříjemným zážitkem. Lidé se zapisovali do různých pořadníků, upláceli prodavače a čekali mnoho let. Plánovací systém nebyl schopen rovnoměrně vozy dávat od výrobce přímo do prodejny. Byla tedy období, kdy byly prodejny prázdné, a byla období, kdy se objevila spousta vozů volně-mimo pořadí. Stačilo přijít, zaplatit a odjet. To bohužel obhájci front a pořadníků ještě dnes neradi slyší.

V silničním provozu panovala hierarchie. Byla  dána jednak vyhláškou (osobní auta směla jet maximálně 90 km/hod, motocykly a autobusy 80 km/hod a nákladní auta 70 km/hod.), jednak nepsanými zákony mezi řidiči. Nejrychlejší, a měly přednost, byly Tatry 603 a Volhy, pak byly Lady, Žigulíky, Fiaty a různé tuzexové vozy, následovaly Š-120, Dacie, Wartburgy, po nich Š-105, Š-110,Š-100 a Moskviče. Na posledním místě byly Trabanty a starší vozy jako Š-Oktavie. 


Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.