pondělí 19. května 2014

Škoda 440 spartak jako prozatímní lidový vůz.

"V dnešní době každý touží jen mít spartaka…" zpívával ještě v šedesátých letech Karel Štědrý.  Vůz Škoda-Spartak se zrodil po měnové reformě v roce 1953. Měla ho mladoboleslavská automobilka vyrábět jen dočasně, než se stihne připravit na velkovýrobu skutečně lidového a všem přístupného vozu.
Prototyp Spartaka vyjel 19. prosince 1953 jako dar k 69. narozeninám tehdejšího prezidenta Antonína Zápotockého. Veřejnosti se Spartak - oficiálně Škoda 440 - poprvé představil 1. května 1954 na prvomájové manifestaci v Mladé Boleslavi. Do prodeje se ale dvoudveřový čtyřmístný automobil klasické koncepce dostal až koncem léta 1955 a vyráběl se později jako octavie a oktavie-kombi (stejšn) do začátku 70. let. Jeho povedenou  odnoží byl elegantní kabriolet Škoda 445-felicia. 
Š-felicia
Spartak přitom kromě tehdy moderního a pohledného vzhledu nenabídl po technické stránce nic  nového. Dvoudveřová karoserie byla usazena na osvědčeném páteřovém rámu s centrální nosnou rourou a pod kapotu konstruktéři umístili motor, jehož kořeny sahaly k předválečné Škodě Popular. Řadový čtyřválec měl objem 1089 kubických centimetrů a dával výkon 40 koňských sil - odtud typové označení 440 (čtyři válce, výkonu 40 koní). Přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. 
Nový vůz dostal označení Spartak, ale mladoboleslavská továrna kvůli obavě ze sporů o značku s nizozemským výrobcem mopedů Sparta jméno vozu Spartak opustila a v zahraničí ho vystavovala pod jménem Orlik. Orlíkem ale nová škodovka také nezůstala, nějakou dobu se uvažovalo i o názvu Rival, nakonec ale továrna zvolila číselné označení Škoda 440. Doma už se vžil název Spartak, a lidé mu jinak neřekli.

Koupit si Spartaka rozhodně nemohl každý. Nejen kvůli ceně 27 450 korun za standardní model. Tehdejší mzdy 1.000 až 1.300 Kčs byly stanoveny tak, aby pokryly základní výdaje domácnosti. Nemohl si ho koupit ani ten, co měl plat o něco vyšší (např. horníci) nebo peníze například zdědil. Spartaky totiž byly k dostání jen na zvláštní poukaz přidělovaný vybraným pracovníkům, takzvaným "úderníkům", závodním výborem odborové organizace. Ani úderníci však vůz neměli hned po získání potřebného poukazu. Museli složit zálohu ve výši dvoutřetinové ceny vozu a potom čekat a čekat, nejméně rok. 
Š-octavia
Spartaky byly vyráběny do roku 1959, kdy je nahradila Oktavie, která se vzhledem příliš nelišila. Celkem bylo vyrobeno 86.000 Spartaků. Poměrně úspěšně se vyvážely do celého světa, přes 1000 vozů se prodalo i v USA. Exportní výrobky byly lépe vybavené a upravené (chromované nárazníky, kliky apod.) Dnes je Škoda 440 ceněným veteránem.

Žádné komentáře:

Okomentovat