neděle 29. prosince 2013

Letci RAF byli po roce 1948 v ČSR odsuzováni k trestu smrti.

Kapitán Oldřich Doležal patřil v 311. peruti R. A. F. k nejúspěšnějším československým válečným letcům. Jeho největším úspěchem bylo potopení německé válečné lodi Altsterufer, která vezla náklad wolframu pro zbrojní průmysl. V roce 1950 ho, v nepřítomnosti, československý komunistický soud odsoudil k trestu smrti

"Nebe je české moře," říkalo se za 1. republiky. Propagátory letectví byli i Baťové ve Zlíně. J. A. Baťa nejen vyráběl letadla, ale také podporoval výcvik "vojenských pilotů pro republiku." Baťovu leteckou školu absolvoval i Oldřich Doležal.

V březnu 1939 Oldřich Doležal letěl jako radiotelegrafista  s pilotem Jánem Serhartem do Polska. Během letu dostali varování, aby se do okupované země nevraceli a pracovali u anglické pobočky společnosti Baťa. Odlétli do anglického města Tilbury, kde byla Baťova továrna. Když vypukla válka, rozhodli se oba vstoupit do Royal Air Force a bojovat proti německému nacizmu.

Když se Oldřich Doležal v roce 1945 vrátil domů, zjistil, že rodiče během války zemřeli. Byl však vítán jako hrdina. Dostal tři Československé válečné kříže, dvě medaile za chrabrost, medaili za zásluhy, Vojenskou pamětní medaili Československé armády.

Dal se do služeb civilního letectva. Jak se postupně komunisté dostávali k stále větší moci a začaly jim sloužit bezpečnostní složky, tušili bývalí váleční letci, že jim nastanou problémy a s létáním bude konec. Represe začaly hned v roce 1948, kdy mnoho letců bylo vyšetřováno, degradováno, zatčeno a vězněno. Doležal v té době pilotoval letadlo, které bylo  únoscem přinuceno k letu na americkou leteckou základnu v Německu. Doležal se vrátil do Československa, protože zde měl rodinu.

V roce 1950 Doležal dostal od známého úředníka z ministerstva vnitra tajnou zprávu, že je na seznamu letců, kteří mají být co nejdříve zatčeni. Domluvil se s bývalými kolegy z R. A. F. a provedli trojnásobný únos dopravních letadel Československých aerolinií. Jedno startovalo v Brně (pilot Vít Angetter), druhé v Ostravě (pilot Ladislav Světlík), třetí v Bratislavě (pilot Oldřich Doležal). Všechny přistály  na americké základně v německém Erdingu. Z osmdesáti sedmi pasažérů jich 26 požádalo o azyl na Západě. Ostatní se vrátili.

V Československu bylo všech osm bývalých letců R. A. F., kteří uprchli, odsouzeno, v nepřítomnosti, k trestu smrti, cestující, kteří požádali o azyl, dostaly 25 let vězení.

Oldřich Doležal odjel do Anglie, aby zde mohl nadále pracovat jako letec. Přestože působil celou válku jako letec a po válce létal u Československých aerolinií, Britský letecký úřad žádnou jeho kvalifikaci neznal a Doležal musel absolvovat nový výcvik a zkoušky. Potom se stal řádným britským pilotem. Byl i v Anglii sledován československou bezpečností a dlouhou dobu žil v obavách, že bude unesen do Prahy. Domů se už nikdy nevrátil, zemřel v roce 1983.




Žádné komentáře:

Okomentovat