úterý 24. září 2013

Obchody bez prodavačů.

Zpráva z tisku: "Další tuzemské obchodní řetězce plánují zavedení samoobslužných pokladen. V budoucnu se přidají Billa a Interspar, Globus dokončil tříměsíční testování samoobslužného skenování zboží." 

Před dvaceti léty jsem jednomu zemědělci pomáhal shánět v Rakousku nějaký starší stroj a získali jsme kontakt na rakouského sedláka, který mimo 80 ha polí provozoval také hospodu. Vyjednávali jsme tedy u výčepního pultu. Bylo to v neděli dopoledne, lidé vycházeli z blízkého kostela, a tak, jak i u nás kdysi bývalo zvykem, chlapi po mši zašli do hospody na jedno pivo. Po vypití se zvedli, vhodili drobné do pokladničky u dveří a šli domů. Udiveně jsem se zeptal hospodského, jestli všichni zaplatí správně. "Jsou to křesťani," odpověděl diplomaticky.

Obchodní řetězce tedy nezavádějí nic nového, i když rozhodně nespoléhají na poctivost zákazníků. Jedná se jim  jen o zrychlení prodeje, odbavení více zákazníků a zvýšení zisku. Zákazník se musí podřídit, nic jiného mu nezbývá.

Kde je doba, kdy platilo "Náš zákazník - náš pán?" Dříve prodavač zboží podal, navážil, zabalil, jak si zákazník přál. V dobách "reálného socializmu" jsme kritizovali neochotu prodavačů, ale kolik dnešních prodavačů by obstálo v obchodě v roce 1963. Tehdy se prodávalo v malých krámcích, do nichž chodil malý okruh zákazníků, většina potravinářského zboží se prodávala na váhu a prodavači znali z paměti cenu každého zboží, místo automatických pokladen používali hlavy a tužky? A kupovalo se často na dluh. V téměř domácím prostředí , kde se všichni znali, to nebyl problém. "Zkuste dnes říci pokladní v supermarketu, že zaplatíte po výplatě!"

Nejsou to jen supermarkety, kdo zotročil zákazníka. Když dříve chtěl člověk jet tramvají, tak nemusel mít předem jízdenku ani mobil, nemusel ji označovat v nějakém přístroji Nastoupil, usedl a jízdenku mu přinesl průvodčí. 
Čerpání u benzinové pumpy: Bývalo nepředstavitelné, aby si řidič sám tankoval a po natankování šel do prodejny zaplatit. To bývala povinnost obsluhy, řidič maximálně otevřel nádrž. a na místě zaplatil.

Dnešní obchod je jako pásová výroba na začátku 20. století u Forda. Prodavači dnes jsou od toho, aby doplňovali zboží do regálů, které je předem navážené, spočítané, označené čárkovým kódem, a doplnili cenovkou. Obchody přestaly plnit funkci společenských místností, kde se lidé setkávali, vyměňovali si informace. Z člověka se stává jen bezduchý konečný článek obchodního řetězce. Skončí to u samoobslužných pokladen? Určitě ne! "Zákazníku spěchej, máme tě v hrsti, rychle ber, co je právě po ruce, rychle zaplať a zítra se vrať." 

Žádné komentáře:

Okomentovat