čtvrtek 16. prosince 2010

Historie života na kolejích (11).

Dráha císařovny Alžběty.

(Předcházející část) Koněspřežní železnice České Budějovice – Linec byla uvedena do provozu v roce 1832. V době, kdy byla prodlužována z Lince do Gmundenu (dokončeno v roce 1836) už byly v provozu první parostrojní železnice. Přesto koněspřežka ještě sloužila více než 30 let.

Výstavba dráhy byla pro všechny velkou školou, během jejího budování byla provedena řada změn projektu a vznikaly i potíže a konflikty. Gerstner budoval dráhu velkorysejším způsobem, hlavně s většími poloměry oblouků. Tím došlo ke značnému překročení rozpočtu stavby, což v roce 1828 vedlo k odchodu Gerstnera ze stavby. Výstavbu rakouského úseku převzal Matyáš Schönerer, který stavbu dokončil v roce 1857.

V roce 1857 koněspřežku převzala „Společnost západní dráhy císařovny Alžběty“, která v roce 1868 zahájila její přestavbu na parostrojní provoz. Zatímco na českém území, kde stavbu koněspřežky řídil František Gerstner, bylo možné pro parní železnici využít větší část tratě koněspřežky, na rakouském území, kde trať pro koněspřežku stavěl Matias Schönerer, bylo nutno pro parostrojní železnici postavit novou trať.

Linec - České Budějovice: Dopravu na českém území zajišťují i ÖBB.

Dráha císařovny Alžběty České Budějovice – Linec pro parostrojní provoz byla uvedena do provozu v roce 1873. Od té doby se její trasa nezměnila. V roce 2001 byla dokončena elektrifikace České Budějovice – Horní Dvořiště. (Pokračování)(R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat