Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

středa 29. prosince 2010

Historie života na kolejích (24).

Konec parního provozu.

(Předcházející část) První parní lokomotivy na našich železnicích pocházely téměř výhradně ze zahraničních strojíren. Domácí sériová výroba započala rokem 1900 v První českomoravské továrně na stroje v Praze. V roce 1920 zahajuje výrobu parních lokomotiv také plzeňská firma Škoda. Už v roce 1925 byla ve Škodě Plzeň vyvinuta rychlíková parní lokomotiva “MIKÁDO” řady 387.0, a hned to byl stroj nejvyšší evropské úrovně, jemuž se dostalo řady mezinárodních ocenění.

Lokomotiva 310 byla od roku 1878 vyráběna v rakouských strojírnách Krauss Linec, St.E.G., Vídeňské Nové Město a Floridsdorf.


U ČSD sloužilo 38 „Třistadesítek“(poslední do roku 1968). V současnosti jsou některé v provozu při rekreačních jízdách, další slouží jako dekorace u nádražních budov.


V druhé polovině 50. let, kdy parní lokomotivy začaly ztrácet schopnost konkurovat novým lokomotivám motorovým, bylo pod kotly parních lokomotiv spáleno za jediný rok až 8,000.000 tun černého i hnědého uhlí. Výroba parních lokomotiv byla v plzeňské Škodovce ukončena v roce 1958 a o rok později i v ČKD Praha.







Motorové lokomotivy T 679 Sergej duněly na československých tratích v letech 1966 až 1999. Mimo hluku se vyznačovaly vysokou spotřebou nafty (350 litrů na 100 km)


V roce 1981 byl pravidelný parní provoz ČSD definitivně ukončen. Většina parních lokomotiv byla rozřezána a skončila v hutích. V 70. letech byly postupně nahrazovány hlavně hlučnými sovětskými (ukrajinskými) nízkoobrátkovými polodiesely 781 (T 679 Sergej), které u ČSD odtahaly ohromné množství (nyní nepředstavitelné) nákladů,

(Pokračování)(R.Fischer)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.