Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

pátek 19. června 2020

1. července se mění reklamace vadného zboží

Novela občanského zákoníku bude účinná od 1. července letošního roku. Kromě jiného mění i podmínky pro uplatnění záruky. Jsou nová pravidla pro kupujícího výhodnější? A zabrání prodeji nekvalitního zboží?

Občanský zákoník v aktuálním znění rozlišuje mezi zákonnou odpovědností prodávajícího z vadného plnění (tzv. „zákonnou zárukou“) a zárukou za jakost, tedy smluvní zárukou, která je zpravidla vyznačena na prodávané věci, jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo v reklamě.

Podle současné (a konečně i předchozí) právní úpravy tedy platí, že kupující spotřebitel je oprávněn vytknout vady koupené věci v reklamační lhůtě 24 měsíců od jejího převzetí. To však neplatí zejména u věci prodávané za nižší cenu pro vadu nebo opotřebení věci způsobené obvyklým užíváním, případně pokud to vyplývá z povahy věci (jde o věci, které jsou z reklamace vyloučeny – kontaktní čočky apod.).

Novela občanského zákoníku, reagující na směrnice Evropské unie z oblasti spotřebitelských smluv, stanovuje, že prodávající ze zákona odpovídá pouze za ty vady, které věc měla při převzetí a které se projeví v průběhu dvou let (tedy bude rozhodující, zda věc vady měla již při převzetí).

Dvouletá reklamační lhůta zboží je novelou zachována, zánik „zákonné záruky“ tedy spočívá v tom, že reklamace bude směřovat vůči vadám, které věc měla již při převzetí, nikoliv vůči vadám, které se po převzetí teprve vyskytly.

Zdroj: idnes.cz

Kromě toho se mění i rozsah odpovědnosti prodávajícího za vady. Nově bude prodávající zodpovědný i za to, že koupená věc bude vedle ujednaných vlastností odpovídat i vlastnostem obvyklým u takové věci, jako je životnost, funkčnost či bezpečnost.

Pokud se vada věci projeví v prvních šesti měsících od její koupě, platí podle současné právní úpravy vyvratitelná právní domněnka, že věc byla vadná již při převzetí (a tudíž je to prodávající, kdo musí prokázat případný opak).

Nová právní úprava zmíněných šest měsíců prodlužuje na jeden rok, tedy ve prospěch spotřebitele. Jinými slovy v prvním roce od koupě to bude prodávající, kdo bude muset prokazovat, že věc nebyla vadná již při převzetí, spotřebitel naopak pouze oznámí, že věc je vadná. Po uplynutí jednoho roku to naopak budou spotřebitelé, kdo bude muset mnohdy obtížně prokazovat (znaleckým posudkem apod.), že zboží bylo vadné k okamžiku převzetí.

Novela také přiznává kupujícím spotřebitelům právo odstoupit od smlouvy rovnou, pokud věc bude mít závažné vady, a to bez její opravy. Doposud bylo možné odstoupit od smlouvy tehdy, pokud se věc ukázala jako neopravitelná, případně pokud reklamace nebyla vyřízena v zákonné 30denní lhůtě.

Po nabytí účinnosti novely tedy bude nadále existovat pouze smluvní záruka za jakost a dvouletá odpovědnost prodávajícího za vady, které měla věc při převzetí.

Novela praxi příliš nezmění, neboť reklamace budou probíhat zcela stejně jako dosud, s tím rozdílem, že budou směřovat proti vadám, které věc měla při převzetí. Zároveň by ale nová právní úprava měla omezit prodej nekvalitního zboží na trhu a zamezit zbavování se odpovědnosti prodávajících za prodej nekvalitních výrobků.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.