Google

Fotogalerie

Prohlížeč se objeví po kliknutí na obrázek.

pátek 30. září 2016

Zeman a Klaus před volbami. Zahradníčkovy úvahy

Delší dobu už jsem neposlal žádný příspěvek. Měl jsem nedobrovolnou dovolenou. Napřed viróza, potom menší nezaviněná autonehoda a běhání po pojišťovnách. Derby Sparta - Slávie jsem stihl, včerejší Evropskou ligu také. Sledoval jsem Liberec a nevěřil jsem svým očím, jak špatně hrál. Určitě se na něm podepsala karanténa v minulých dnech. Hráči prostě nic nestíhali, nebyli schopni přihrát atd.

Pobavili mě ti dva naši prezidentští potentáti, jak se nudili na mši ve Staré Boleslavi. Ale předvést se museli, je totiž těsně před volbami. A český volič rychle zapomíná, koho viděl na obrazovce před měsícem - některý už včera - a pak neví koho volit. Vlastně ví. Volí toho kandidáta, který slíbí, že použije na "ně" bič, sebere "jim" majetek, uvrhne "je" do vězení, bude "je" mučit, střílet, věšet. Koho?

Kdo to jsou "oni"?  To se asi nedá přesně určit. Je to dědictví po komunistech, kteří tvrdili "my" jsme ti správní, "oni" jsou ti špatní. Tenkrát "oni" byli západní imperialisté, revanšisté a domácí kontrarevolucionáři. Toto vyjmenování nepřátel  samozřejmě zůstalo, ale volič český televizní ho rozšířil se o domácí islamisty, kavárníky, sluníčkáře a bůhví jak všelijak jsou odpůrci násilí v zemi České pojmenováváni. Starý Marx to vystihl dobře, "člověk "lidový" chce vidět krev a zabavovat majetek."

Zavádějí se v supermarketech samoobslužné pokladny. Toto vybavení obchodů je jistě mnohonásobně dražší než malé zvýšení platů pokladních a pokladníků. Ale co by řetězec neudělal pro vyhnání konkurence, hlavně zničení posledních malých obchodů. Kde jsou časy BaŤů s heslem "náš zákazník, náš pán", dávno už je zapomenuto "Nakupujte u odborníků!" Kolik prodavačů je dnes schopno poradit? Vyháněni jsou z obchodů nejen prodavači, ale i peníze. Zákazník, který má platební kartu, takže nemusí přemýšlet, kolik má v peněžence, je vítaný, ten na nějakou desetikorunu nehledí.

Jak jsem samoobslužné pokladny viděl, když jsem stál v dlouhé zakroucené frontě: V obchodě, kde normálně bývalo v provozu 6 až 10 pokladen, jsou jen dvě pokladny s lidskou obsluhou. U každé fronta nejméně 20 lidí. Pro toho, kdo má platební kartu jsou určeny samoobslužné pokladny. Jedná se o boxy s šesti nebo osmi pokladnami. Zákazník komunikuje, tak jako u bankomatu, jen s obrazovkou. Nechá přečíst čárkový kód na zboží a odloží ho na váhu za rohem. Potom na obrazovce ukáže na terč "Zaplatit", zasune kartu a zadá pin. Zdá se to lehké, ale podle toho, jak zákaznice se zařízením zápasily, to lehké pro začátečnice vůbec není. Nad sebou mají dozorkyni, nikoli poradkyni. Připadalo mi to jako ve škole. Žákyně se namáhají a sou...žka učitelka v plášti, v  tomto případě prodavačka, je obchází a vysvětluje jim, jak jsou hloupé, když napoprvé takovou věc jako spočítat si nákup na pokladně a zaplatit kartou nedovedou.

Dnes píšu o počasí až naposled. Zatím je pořád nezvyklé teplo. Září 2016 se podařilo, ale podle toho jak se začíná linout pach z kanálů mám dojem, že se bude do 3 dnů měnit.
Zahradníček Josef (30.9.2016)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Kopírování textů i obrázků je možné s podmínkou, že se uvede jako zdroj Rozhledy 010.